Sikeres egyedi fejlesztések

A héten átadtuk a 25. egyedi fejlesztésünket az ekaer-feladas.hu rendszerhez. Több szempontból is a várakozásainkat felülmúló eredmény.

A múlt héten jelent meg a sajtóban, hogy túlléptük a 10Mrd Ft-ot (és majdnem 19e tonnánál jártunk súlyban), amely az automatikus rendszerünk egyik statisztikájából “esett ki” az egyik ellenőrzéskor. Felhasználóinkkal nem kell értékesítési kapcsolatot építenünk, automatikusan épül az ügyfélbázis.

25

átadott egyedi fejlesztés

Előfizetői díjcsomagjaink kialakításakor már figyelembe vettük az egyedi fejlesztések lehetőségét, de havi egy egyedi fejlesztésre számítottunk. A márciusi éles EKÁER indulás óta 25 egyedi Excel betöltőt valósítottunk meg. És ezeket üzemeltetjük azóta is. Összeszámoltuk a programozók által előállított egyedi programsorok számát is:

8540

egyedi programsor

Nézzünk pár példát arra, hogy miket lehet megoldani egyediben. Ezek nagy részére az átlag felhasználó nem is gondol, nem mer ilyenről álmodni:

  • A szállítmány azonosító alapján az Excel adatai alapján több (20-50-100) szállítmány jön létre.
  • A szállítmányok EDT-je (Estimated Delivery Time) beállításra kerül, ez alapján a jövőbe rögzítünk szállítmányokat. A rendszer jelzi a jövőbeni szállítmányokat a beállított napon.
  • Partnerek automatikus létrehozása, frissítése. Akár alábontott telephelyek létrehozása, kezelése.
  • Nem HUF-os áruértékek Forintosítása MNB árfolyamok alapján.
  • Egyedi VTSZ konverzió/korrekció termékkód alapján.
  • Cég-specifikus UN számok kezelése termék információk alapján.

Továbbra is várjuk azokat a megoldási igényeket, amelyeket alaprendszerünkkel (általános Excel feltöltés, szoftveres API) most nem tud megoldani.

Biztonsági előny az automatikus fiók

Több ismerősünktől, partnerünktől kaptunk visszajelzést, hogy a hasznalt****.hu portál múlt heti jelszólopási eseménye komolyan érintette őket. A kellemetlen végeredményhez a csillagok együttállása kellett. Az ekaer-feladas.hu portál biztonsági szintje megvédte volna az áldozatokat?

Mi történt?

Történt ugyanis, hogy a hasznalt****.hu portálon – amelynek majdnem biztos, hogy mindenki a regisztrált felhasználója, aki adott el már hazánkban gépjárművet – biztonsági incidens történt. A felhasználónevek (pontosabban email címek) és a hozzájuk tartozó jelszavak letöltésre kerültek, illetéktelenek kezekben landoltak.

A támadóknak/adathalászoknak nem volt nehéz dolguk, az emberek általában egy jelszót használnak. Ugyanazzal lépnek be a fent említett portálra és a gmail-es postafiókjukba is. A gmail-es email címük pedig adott volt… A támadók a gmail-es fiókok felett “átvették a hatalmat” (sic), jelszót cseréltek és gyakran a nyelvet is átállították, a felhasználói felületet valamilyen nem európai betűkészletre.

Mi lehet a védelem?

Egyrészről cégünk kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a jelszavakat ne szövegként, hanem valamilyen hash-elt változatban tárolja. Ám ami ennél fontosabb az az automatikus fiók létrehozás. Felhasználói szempontból nagyon kényelmes, hogy új céges regisztrációkor és új felhasználó meghívásakor sem kell fiókot regisztrálni (email + jelszó + jelszó emlékeztető szöveg + stb.), elég ha egy email címet megadunk. A kényelem mellett fontosabb a biztonság: a mi rendszerünk generálja a 8-12 karakteres, véletlen jelszót, amelyet kiküld az email címre. Így még véletlenül sem lesz a jelszó “ancsa”, “buksi” vagy éppen “1234”. És nem is lesz a postafiókunk webes jelszava sem.

Áprilisi jogszabálymódosítások

Az EKÁER-feladás.hu rendszert a jogszabályváltozásokhoz igazítottuk. Itt a tavasz, a föld napja és az április 1-i EKÁER módosítások is. Hiába az április 1, ezeket komolyan kell venni!

Az elmúlt hónapok teszt- és éles üzeme számos gyakorlati kérdésben felnyitotta a döntéshozók szemét. Több ponton módosítottak és életszerűvé tették a bejelentendő adatok körét és a bejelentés gyakorlatát.

Rájöttek például arra, hogy nem mindig ismert a rendszám, amikor az EKÁER számot igényeljük. Ugyanígy a felrakodás ideje nem mondható meg 100%-osan, mert a szállítmányok (főleg az Import oldal) kezelése nem a mi felügyeletünk alatt zajlik, nincs állandóan rálátásunk a kamionra.

Cégünk az ekaer-feladas.hu-n megpróbálja a NAV-os “hibákra”, hiányosságokra már akkor felhívni az ügyfelek figyelmét, amikor a szállítmány még nem került bejelentésre. Az elő-ellenőrző rendszerünk már a szállítmány kiállítása során figyelmeztet, ha valami nincs rendben, nem logikus vagy kötelező.

Ahogy eddig is, a jövőben is folyamatos fejlesztésekkel követjük a NAV-os jogszabályokat, hogy egy gyorsan és kényelmesen használható rendszerrel szolgálhassuk ki ügyfeleinket.

Ezúton köszönjük ügyfeleinknek a megtisztelő bizalmat és a sok esetben a jogszabályok közös értelmezését!

Jelentős tartalmi változások az EKÁER-ben

2015. április 1-ével a következő változások álltak be a NAV EKÁER bejelentő rendszerében:

Egyszerűsített bejelentés

Hatályba lép az egyszerűsített adattartalmú bejelentési lehetőség, amely kizárólag nem kockázatos termékek szállítása esetén alkalmazható. Egyszerűsített bejelentésre azok a gazdálkodók jogosultak,

  • akik szerepelnek köztartozásmentes adózói adatbázisban;
  • bejelentés időpontjában nem állnak adószám felfüggesztés hatálya alatt;
  • az árbevételre vonatkozó feltételeknek

A fenti árbevételi feltételek vonatkozásában új felület („Ügyfél” menüpont) kerül kialakításra, amelyen (a kapcsolattartási adatok karbantartása mellett) a bejelentésre kötelezett adózó elsődleges felhasználó megjelölheti, hogy mely jogszabályi feltételnek felel meg. Az utolsó két – 6. § (2) bekezdés ab) pontja és a 6. § (3) bekezdés – árbevételi feltétel választása esetén a további belföldi adószámok megadása is szükséges. Legalább egy adószám megadása kötelező, hiányában hibaüzenetet ad a felület. Egyszerűsített bejelentés rögzítésére az adott ügyfélre alkalmazható jogszabályi hivatkozás kiválasztását követően kerülhet sor.

EKAER-feladas.hu-t nem befolyásolja. Eddig is, ezután is a nagy mennyiségben, tömegesen feladott, szabályosan kitöltött szállítmányokra koncentrálunk. Az egyszerűsített bejelentés tételeket nem is tartalmaz. Várhatóan rövid időn belül megszűnik.

Címadatok megadása

  1. Kötelezővé válik a Feladó és a Címzett adószámának és nevének megadása.
  2. Amennyiben a Feladó vagy a Címzett belföldi gazdálkodó, akkor a Feladó/Címzett címadatainak kitöltése is kötelező. Felületen az adószám megadásával az adatok automatikusan töltődnek, interfész kommunikáció esetén kötelező az érintett rovatok megadása.
  3. A Feladó és a Címzett adatai esetén is lehetőség van „kedvenc cím” listából történő kiválasztására.

Kockázatos termék – élelmiszer – Európai Unió tagállamból történő behozatala esetén kizárólag az 3/2010 (VII. 5.) VM rendelet alapján bejelentett első magyarországi tárolási hely adható meg a kirakodás címeként. Kirakodás címadatoknál meg fog jelenni egy új keresőmező, melynek segítségével a cím kereshető a NÉBIH adatok között.

Az eddigi egyszerűsítés most ismét bonyolulttá válik. Nehezen beszerezhető külföldi adószámok okozhatnak problémát.

Címzetti bejelentés

Kizárólag nem kockázatos termék belföldi viszonylatú szállítása esetén lehetővé válik a Címzett általi bejelentés. „Belföld–belföld” viszonylat választásakor megjelenik egy „Igen/Nem” kérdés, hogy címzettként kíván-e bejelentést tenni a felhasználó. „Igen” választása esetén a címzett adatok automatikusan feltöltésre kerülnek a bejelentkezett ügyfél adataival. Interfész kommunikációban külön mező szolgál a címzetti bejelentés jelölésére, amit belföld-belföld esetében kötelező megadni.

Ismét egy pont, amely a rendszert alapjaiban “rengeti meg”. Senki nem fogja érteni, hogy akkor honnan hova megy a szállítmány, ki a felelőse annak, hogy a bejelentés megtörténjen. Lassan eljutunk odáig, hogy a feladónak és a címzettnek is egyöntetűen kell bejelentenie egy szállítmányt.

Módosítás indoklása

A bejelentőknek minden egyes adatmódosítás (pl. súly, érték, rendszám változása) alkalmával kötelezően meg kell adni a módosítás indokát egy módosítás megjelenéskor felugró szabad szöveges mezőkben. Az adott tételhez tartozó módosítások időrendben – dátum óra, perc jelölésével – megjelennek egy módosítási listában, amely a felületről menthető.

Várható volt a módosítás, mert a közigazgatás minden információt szeretne tudni (ki, mit, miért). Az ezzel járó adminisztratív terhet pedig figyelmen kívül hagyják. Az EKÁER-feladas.hu rendszer tételeket nem módosít, azokat minden esetben törli és új tételként küldi be. Így a módosításokat nálunk NEM KELL indokolni.

A fenti módosítások a mai napon életbe léptek, az EKÁER-feladás.hu informatikai rendszer illesztése folyamatban van.

Új felhasználási feltételek és adatvédelem

Az EKÁER-feladás szolgáltatáshoz tartozó, hivatalos felhasználási feltételek és a hivatalos adatvédelmi nyilatkozat és szabályzat 2015. február 28-án változott.

userrights

Az alábbi linkekre kattintva érheti el az aktuális szabályzatokat:

Felhasználási feltételek    Adatvédelmi nyilatkozat

“Samsung” böngészőn is

A 10 évvel ezelőtti böngésző háború már véget ért, minden komoly böngészőben profin futnak a webes alkalmazások. Egyik ügyfelünk által beküldött kép következik!

Ügyfeleinkkel folyamatos a kommunikáció, legyen szó valamilyen EKÁER funkció hiányáról vagy a böngésző méretéből adódó kérdésekről. Egyik ügyfelünk örömmel újságolta, hogy otthoni, Internetre kötött smartTV-jén is kiválóan fut a www.ekaer-feladas.hu webportál.

Természetesen nem viszi haza a munkát, nem otthonról jelenti be a szállítmányt, de az állapotát szereti a kanapéról ellenőrizni. Úgy hogy közben a Nat Geo Wild-on megy egy tigrisekről szóló film. Picture is picture :)

samsung_ekaer

 

A kép minőségéért elnézést kérünk!

BREAKING! 90 perc alatt igazodtunk a NAV-hoz

Ma délután, a türelmi idő lejárta utáni első munkanapon a NAV rendszerében gyökeres változásokat eszközöltek, amelyekhez gyorsan kellett igazodnunk. Ez 90 perc alatt sikerült!

Ma délután 14h körül ügyfeleinktől folyamatosan jöttek a bejelentések, hogy nem úgy működik a rendszer, ahogy szokott. Gyorsan ránéztünk és valóban hibaüzenetek tömkelegébe futottunk egy EKÁER bejelentés során. A hibaüzenetek félig angolul jelennek meg a NAV rendszerében, de így is látható volt, hogy valamit változtattak a kommunikációban.

commerror

A NAV oldalán pár percre rá elérhető volt az 1.5-ös illesztőprogramnál (API) újabb 1.6-os változat, amely sok módosítást tartalmazott. És mindezt az első éles napon kellett végrehajtaniuk. A kollégák gyorsan áttekintették a változásokat (más URL-eket kommunikálunk, más irány-kódokat kell küldeni), elkészítették a módosítást és szinte mindenki a teszteléssel foglalkozott.

Az első hibabejelentés után 90 perccel a rendszer működőképes volt és újra használatba vehették ügyfeleink. Köszönöm a csapatnak és egyben gratulálok is nekik!

Kétirányú szinkron NAV és EKÁER-feladás között

Az EKAER-feladas.hu elsődleges célja, hogy megkönnyítse a szállítmányok rögzítését (Excel import, ügyviteli API, stb.), majd azokat bejelentse a NAV EKÁER adatbázisába.

Minden funkció elvégezhető az ekaer-feladas.hu-n is. Ugyanakkor a NAV felületén is megtekinthetőek a szállítmányok pont úgy, mintha ott (kézzel!) rögzítettük volna a tételeket. A lezárás műveletét is elvégezhetjük, ha épp arra járunk.

Erről eddig az ekaer-feladas.hu nem értesült. A felhasználók nem láthatták, hogy a NAV adatbázisában lezárásra került egy szállítmány. Most már erre is van lehetőség!

sync

 

Akár a felhasználó zárta le a NAV-os felületen, akár a NAV zárta le automatikusan, 15 nap után a szállítmányt, az ekaer-feladas.hu mögött folyamatosan futó alkalmazások szinkronban tartják a két rendszert.

A szállítmányok lezáródásakor a cég minden felhasználója egy értesítést kap a webes felületen arról, hogy mely küldemények, mikor és milyen más állapotba kerültek.

E-mail értesítés

Az EKÁER-feladás.hu rendszer beépül a NAV rendszere és a felhasználó közé, hogy ott felhasználóbarát módon, a munkát nagyban megkönnyítve segítse a szállítmányok bejelentését. Elsődleges célunk, hogy a szállítmányok rögzítése pontos és gyors legyen.

Emellett olyan kényelmi funkciókat is építettünk és folyamatosan építünk a rendszerbe, amelyet a NAV rendszere soha nem fog tudni. Erre egy jó példa az EKÁER bizonylatok előállítása: egy hiteles bizonylatot kap a felhasználó, amely pontosan tükrözi az EKAER rendszerben tárolt adatokat, tételeket, súly- és beszerzési értékeket. Ezt a kimenő szállítólevél vagy számla mellé csatolva 5-8 év múlva is bizonyítani tudja a szállítmány megvalósulását.

Egy új felhasználói igény is megvalósításra került!

 

emailnotify

A szállítmányban érintett partnerek (vevő, szállító és különböző rakodási pontok) e-mailben értesítést kaphatnak az EKÁER bejelentésről. Az értesítés tartalmazza az EKÁER adatokat és magát a PDF bizonylatot is, amely alapján meggyőződhetnek a bejelentés tényéről és amelyet kinyomtatva a járművezetőnek is átadhatnak.

EKÁER a gyakorlatban

Egyre többen kezdik el használni élesben az ekaer-feladás.hu rendszert és ennek köszönhetően sok kérdést illetve észrevételt kapunk. A gyakorlat teszi a mestert (“Exercitatio artem parat” lat.) tartja a mondás. Ez az EKÁER-nél is megmutatkozik. Kár, hogy az indulás előtt csak pár nappal….

Számos módosítást hajtottunk végre az elmúlt napokban is, hogy ügyfeleink kényelmesebben és gyorsabban használhassák a rendszert. Az alapértelmezetten mobil böngészőben is megjeleníthető ekaer-feladas.hu okostelefonos felületén optimalizáltunk, kisebb gombokkal, rövidebb szövegekkel, keskenyebb táblázatokkal tettük használhatóbbá a rendszert. A pár napja beépített útvonaltervezés szintén egy hasznos funkció, ellenőrizhető vele, hogy a fuvar annyi idő alatt megvalósítható volt-e/lenne-e.

A kényelmi funkciók mellett szembesülünk gyakorlati akadályokkal is!

Hivatalosan a rakodás megkezdése előtt minden terméket rögzíteni kell, az EKÁER szám igénylésével a biztosíték összege zárolásra kerül. A tételek módosítására van csak lehetőség, illetve tételeket lehet törölni, ha valami nem fért fel a járműre. De új tételt felvinni nem volna szabad (???), hiszen akkor mire az EKÁER szám és a rakodás előtti bejelentés?

A NAV-os EKÁER felület ugyanakkor ezt engedi: tételeket hozzáírni, tételekkel bővíteni egy már meglévő, bejelentett, EKÁER számmal rendelkező szállítmányt. Ennek mintájára a mi rendszerünk is enged tételeket hozzáadni, akár Excel fájlból, akár kézzel. Így egy már bejelentett, de még le nem zárt szállítmányt lehet módosítani, akár minden tételt ki lehet cserélni rajta.

A jövőben is rajta tarjuk szemünket és kezünket a gyakorlati kérdéseken, hogy egy naprakész, a törvényi szabályoknak és a NAV interfésznek megfelelő, állandóan elérhető rendszert szolgáltathassunk ügyfeleinknek.